Bezprizorné chodníky čakajú na úrazy?
Chodníkov v našom meste je obrovské množstvo, zistiť však presný počet kilometrov nie je možné, nakoľko niektoré má v správe mesto, iné patria pod správu rôznych firiem, ďalšie sú napríklad vo vlastníctve štátu, ale správca sa k nim nehlási…
Podľa nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý platí od mája tohto roku, sú povinní sa o schodnosť chodníkov starať správcovia miestnych komunikácií.
Na webových stránkach KOSIT-u, ktorý pre mesto Košice zabezpečuje v prevažnej miere zimnú údržbu, je uverejnená mapa, na ktorej si každý môže pozrieť, či „jeho“ chodník bude v zime udržiavaný. Komunikácie, ktoré nie sú na nej vyznačené, do správy spoločnosti nepatria.
[ad][/ad]Jediná spojnica
Do redakcie sa nám ozvalo viacero čitateľov, ktorých deti chodia na Základnú školu Staničná. Žiaci aj učitelia prichádzajúci do školy zo strany Južnej triedy majú k dispozícii len jedinú trasu – práve chodník, ktorý v zime nebude udržiavaný.
„Je to vlastne chodník od zastávok električiek, ktorý sa napája na Staničnú ulicu. Pozemok vlastní Slovenská republika a správcom pozemku sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Pri nedávnych mrazoch bol na ňom čistý ľad a nedalo sa po ňom chodiť,“ dozvedeli sme sa od otca jedného zo žiakov.
Situáciu na mieste potvrdila aj predsedníčka spoločenstva vlastníkov bytov na Južnej triede 38 – 40. Pred ich bytovým domom vedie spomínaný chodník. „Správcovská spoločnosť nám zrušila zimnú údržbu, nakoľko ju má po novom na starosti správca chodníka. Bytový dom má už viac ako 50 rokov a žije tu viacero starších obyvateľov, ktorí teraz majú problém chodiť von.“
Patrí železniciam
Oslovili sme preto ministerstvo dopravy, ktoré zákon predkladalo na schválenie do Národnej rady. „Ak je vlastníkom štát a správcom ŽSR, tak sa má o jeho údržbu starať vlastník, v tomto prípade štátom poverený správca – ŽSR,“ odpovedala nám Karolína Ducká, riaditeľka odboru komunikácie, hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby.
[ad2][/ad2]Stavba im nepatrí
Pýtali sme sa ŽSR, či sa budú o chodník starať. „Stavba chodníka na predmetnej parcele nie je v našom vlastníctve ani správcovstve. V zmysle ustanovení novelizovaného zákona závady v schodnosti miestnych komunikácií určených pre chodcov alebo v schodnosti chodníkov sú bez prieťahov povinní odstraňovať správcovia miestnych komunikácií. Za zimnú údržbu predmetného chodníka v zmysle vyššie uvedeného nie sú zodpovedné ŽSR,“ uviedla v stanovisku Lucia Lizáková z odboru komunikácie GR ŽSR.
Teleso chodníka (stavba) nepatrí ani vlastníkom priľahlého bytovému domu, jeho obyvatelia nemajú vlastnícke práva ani k pozemku, na ktorom stojí ich bytový dom. Takisto ako chodník, stojí na štátnom pozemku v správe ŽSR.
Za týchto okolností – kto je teda správcom tejto frekventovanej miestnej komunikácie? Znova sme sa opýtali ministerstva dopravy a čakáme na odpoveď. Bolo by dobré to vedieť skôr, než prituhne a dôjde tam k úrazom…
Mesto Košice prostredníctvom KOSIT-u zabezpečuje zo svojho rozpočtu strojové čistenie 505 523 m2 chodníkov, ručne zabezpečí čistenie 23 102 m2 chodníkov, Bytový podnik mesta Košice zabezpečuje zimnú údržbu na 1 751,5 m2 chodníkov, Správa mestskej zelene má na starosti 5 475 m2 chodníkov. Za zimnú údržbu je zodpovedný primátor mesta Košice a riadi sa Operačným plánom zimnej údržby na zimnú sezónu 2018/2019. (Zdroj: Operačný plán)
[ad3][/ad3]
Odporúčané články
Štát má v príprave nového industriálneho parku pre automobilku Volvo sklz. Potvrdila to správa o pokroku v budovaní strategického parku Valaliky, ktorú na stredajšie rokovanie vlády predložila ministerka hospodárstva SR Denisa Saková. Budovanie industriálneho parku Valaliky pri Košiciach mešká najmä pre nedôsledný inžiniersko-geologický prieskum a podcenenie problému s vysokou hladinou podzemnej vody. Časový sklz spôsobilo aj nereálne stanovenie míľnikov hneď na začiatku.
S príchodom vykurovacej sezóny rastie aj počet požiarov v bytových a rodinných domoch, ako ukazujú štatistiky Hasičského a záchranného zboru (HaZZ). Príčinou je častokrát nepozornosť alebo nedostatočná údržba vykurovacích zariadení, čo v dôsledku vedie k vzniku požiarov s rizikom pre životy a majetok.
Ministerstvo vnútra (MV) SR postupovalo v prípade pomníka na Námestí osloboditeľov v Košiciach v súlade s medzinárodným právom i zákonom o vojnových hroboch. Rezort vnútra to uviedol pre agentúru SITA v súvislosti s opravou Pomníka padlým v 2. svetovej vojne – sovietski vojaci v metropole východu.